marți, 31 iulie 2012

Inceput

Neînţelegând funcţionarea efectelor audio, nimeni nu poate ajunge la o masterizare finală bună. Voi explica pe rând fiecare efect audio ( vst ) şi în unele cazuri voi
posta câteva ponturi de mixaj şi masterizare deşi nu este indicat. Am creat acest blog pentru că şi eu am cautat la rândul meu tehnici de mixaj şi masterizare dar nu am găsit nicaieri un manual sau un tutorial din care să înţeleg mare lucru. Totul pare vag şi niciun inginer de sunet nu vrea sa-şi publice secretele. Eu spun că dacă înţelegi sunetul şi înveţi efectele şi modul lor de functionare foarte bine, vei ajunge foarte rapid la un mixaj bun, implicit la o masterizare finală foarte bună.


Sunetul


Ştim cu toţii ce este sunetul. Puţini ştiu că urechea umană poate capta numai frecvenţele cuprinse între 20 Hz și 20 kHz. Acest lucru este foarte important pentru că în drumul spre masterizare vei tăia ( cut ) şi vei adăuga ( boost ) frecvenţe, te vei juca cu ele, te vor enerva şi până la urmă tu trebuie să caştigi, trebuie să operezi efectele cu cap, ştiind dinainte unde trebuie să ajungi . 
În continuare postez următoarele definiţii ( sursă: www.wikipedia.com ) :


Frecvenţa 


Frecvenţa reprezintă numărul de repetări al unui fenomen periodic în timp. În Sistemul Internațional, unitatea de măsură pentru frecvenţa este numită Hertz ( Hz ). O frecvenţa de 1 Hz corespunde unei perioade de repetare ce cuprinde o secundă. Frecvenţa sunetelor este direct legată de senzaţia de înalţime muzicală. Frecvenţele audio sunt împărtite în 4 categorii :

Sub-başi - Frecvenţa sunetului este sub 60 Hz. Urechile umane nu pot percepe frecvenţele sub 20Hz ca sunet, insă putem simţi fizic vibraţiile.
Başi - între 60 Hz si 300 Hz
Medii - Între 300 Hz si 6kHz
Înalte - Între 6 kHz si 20 kHz 



Intensitatea sonora 

Intensitatea sonoră este senzaţia pe care o produce asupra organului nostru auditiv amplitudinea unei vibraţii sonore, altfel spus, "volumul" vibratiei .

y - Amplitudine
λ - Lungime de unda

Un decibel este o unitate utilizată pentru a reprezenta un raport între două valori folosind o scară logaritmică. De exemplu, atunci cand se compară numerele 14 şi 7, ai putea spune că 14 este de două ori mai mare decât numărul 7 sau ai putea spune că 14 este cu 6 dB mai mare decât numarul 7. Într-un proiect, cele mai multe măsuratori sunt prezentate în decibeli. De exemplu, daca doriţi să dublaţi amplitudinea unui sunet, se aplică un boost de 6 dB.