joi, 4 aprilie 2013

De-essing

Indiferent cât de scumpe sunt echipamentele cu care lucrăm în studio, tot vor exista frecvenţe care ne vor deranja, precum cele responsabile pentru consoanele ''ţ'', ''s'', ''ş''. În general, vocile sunt cele care trebuie editate, însa trebuie să fim atenţi cum procedăm pentru că dacă facem abuz, vocea va suna înfundat. Frecvenţele în cauză se gasesc între ~2-10 kHz şi tot în această zonă se gasesc frecvenţele care fac vocea să sune mai aproape sau mai clară. Metode sunt multe, însa cea mai rapidă şi eficientă metodă constă în folosirea unui compresor de-essing. În functie de model, el poate funcţiona pe intreaga bandă sau, prin aplicarea unui filtru trece-sus, pe frecvenţele înalte. Ca orice compresor, cel de tip de-esser are control asupra pragului. Cand semnalul depaseste pragul, compresorul isi incepe activitatea, compresând frecvenţele in cauză. Trebuie să gasim manual frecvenţele care trebuie să fie afectate. Eu folosesc de-esserul indiferent cât de mult, sau puţin, am nevoie de el. Se poate folosi şi egalizatorul pentru de-essing, însă egalizatorul taie o cantitate constantă din amplitudine, dar compresorul funcţionează în funcţie de raţie, deci cantităţile reduse variază în funcţie de amplitudinea frecvenţelor în cauză.

1 comentarii:

Anonim spunea...

bla bla bla :P