miercuri, 7 noiembrie 2012

Compression ( Compresia dinamica )

Compresia dinamică ne permite să limităm gama dinamică a unui semnal. Compresorul, în principiu, reduce amplitudinea care, la un moment dat, depaşeşte un prag ( TS ). Algoritmul de funcţionare este destul de simplu, cu ajutorul pragului controlăm amplitudinea ( dB ) de la care efectul trebuie să-şi înceapa activitatea. Tot ceea ce depaşeşte pragul este procesat în funcţie de raţieDe exemplu, dacă raţia este 2:1, semnalul care depaşeşte pragul este împarţit la 2 şi va deveni semnal de ieşire împreuna cu semnalul care se află sub prag. O raţie mai mare face ca semnalul de ieşire să fie aproximativ egal cu pragul. Un threshold foarte mic cu o raţie foarte mare pot creea efectul de pompare ( sunetul este extrem de compresat ).

Controale basice :

Threshold - Controlează amplitudinea de la care compresia trebuie să-şi înceapă activitatea ( dB ).
Ratio - Raţie ( x : 1 ).
Atack - Atac ( ms ).
Release - Cedare ( ms ).

Make-up Gain ( dB ) Cand această opţiune este selectată, semnalul de ieşire va fi boost-at de o cantitate constantă bazată pe prag şi raţie. Previne pierderea de nivel global în timpul compresiei. Chiar dacă aceasta opţiune este activată, înca avem control asupra semnalului de ieşire cu ajutorul fader-ului Output gain ( dB )
Cu atack-ul, release-ul, input si output gain-ul, ne-am obişnuit .



Multiband Compressor : 

Când lucrăm cu o sursă de sunet care acoperă aproape tot spectrul de frecvenţe, cum ar fi un set de tobe ( toba mare, toba mică, cinel , tom şi fusuri, toate la un loc ), compresoarele normale tind să produca un efect de distrugere. Compresorul multiband, dupa cum sugerează şi numele, foloseşte un crossover pentru a împarţi întreaga laţime de banda în porţiuni mai mici care vor fi apoi compresate separat. Rezultatul este mixat împreuna şi nu va produce efectul de dostrugere, semnalul de ieşire fiind mai bun.


De exemplu, Maximus este un multiband compressor ( pe lângă alte funcţii ) care împarte laţimea de bandă prin 2 splitere formând 3 porţiuni, precum LOW, MID si HIGH, asupra cărora avem control separat pentru parametrii. Maximus poate fi folosit şi ca un simplu compresor,  dezactivând porţiunile LOW, MID, HIGH şi activând compresorul de pe master ( global ). 

Cross Limiting ( sidechain )
Exemplul cel mai comun ar fi un DJ de radio. În timp ce se redă muzică, vorbind la microfon, amplitudinea muzicii este redusă, astfel încat este mai uşor de înteles. Schematic, pe muzică avem un compresor cu intrare sidechain la care este conectat microfonul dj-ului. Compresorul va diminua muzica în funcţie de semnalul microfonului. Compresia Sidechain este folosită foarte des în muzica electronica ( trance, house, dubstep, etc ) pentru evidenţierea kickului în mix sau pentru a rezolva problema Bass-Kick. Setarea sidechain depinde de daw şi de compresorul folosit.

De-esser :
De-esser-ul este un compresor care funcţionează pe frecvenţe înalte. Imediat ce frecventele cuprinse între ~2-10 kHz depaşesc threshold-ul, de exemplu cele responsabile pentru consoane ca "s" si "z", sunt diminuate de compresor ( voi scrie o rubrica special pentru de-esser )

Asezare un lantul de efecte :
Compresorul trebuie să fie ~primul adăugat în lanţul de efecte deoarece nu produce alte zgomote/sunete ( ex reverb ) iar efectele adăugate apoi, vor funcţiona mult mai bine.